Το Όσλο προσφέρει 1200 ευρώ για αγορά cargo e-bikes

Ο Δήμος του Όσλο κάνει τα πάντα για να πείσει τους κατοίκους του να αλλάξουν τις συνήθειές τους όσον αφορά στη μετακίνηση.


Κι όταν λέμε τα πάντα, εννοούμε πως τους χρηματοδοτεί με 1.200 ευρώ προκειμένου να αγοράσουν ένα Cargo E-Bike, το ποδήλατο δηλαδή που θα τους επέτρεπε πρακτικά να περιορίσουν σημαντικά τη χρήση του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης.
Με δεδομένο πως το κόστος ενός τέτοιου ποδηλάτου μπορεί να είναι από 2.500 έως 5.000 ευρώ, ο Δήμος προτίθεται να πληρώσει το 25-50% της επένδυσης του κάθε πολίτη, χωρίς αποδεικτικά για το αν θα σταματήσει να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο ή χωρίς κάποια άλλη υποχρέωση.
Είναι απλώς πεπεισμένοι πως, αν κάποιος αποκτήσει ένα τέτοιο ποδήλατο, δεν θα έχει λόγο να χρησιμοποιεί συνεχώς το αυτοκίνητό του και σταδιακά οι συνήθειες των πολιτών θα αλλάξουν προς πιο φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις.


Στο δρόμο για πιο πρασινες μετακινήσεις

Ο άερας της πόλης δεν είναι όπως παλιά και ο Δήμος αναζητεί τρόπους να λύσει το πρόβλημα και να βελτιώσει τις συνθήκες. Και η καθημερινή μετακίνηση είναι το πιο εύκολο και πιο ουσιαστικό να αλλάξει.
Μάλιστα η μόλυνση φέτος το χειμώνα έφτασε σε τέτοια επίπεδα που ο Δήμος αναγκάστηκε να επιβάλει απαγόρευση στη χρήση των ντίζελ αυτοκινήτων για συγκεκριμένες ημέρες.



Χωρίς επένδυση αλλαγή δεν γίνεται

Η Νορβηγία επενδύει 1 δις ευρώ σε υποδομές ποδηλάτου ώστε τα νέα cargo bikes που περιμένει να μπουν στην κυκλοφορία να μπορούν να μετακινούνται άνετα. Έχει όμως κι άλλο ένα θέμα να λύσει: επειδή το Όσλο δεν είναι όσο επίπεδη πόλη όσο το Άμστερνταμ ή η Κοπεγχάγη, τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση αποτελούν καλύτερη λύση για την πόλη καθώς ένα τέτοιο ποδήλατο, όχι μόνο ξεπερνά τα προβλήματα της μορφολογίας του εδάφους αλλά ταυτόχρονα προσφέρεται και ως μέσο για καθημερινές εργασίες όπως τα ψώνια ή η μεταφορά των παιδιών στο σχολείο. Η εικόνα ενός γονέα που μεταφέρει ένα ή περισσότερα παιδιά στο σχολείο με ένα cargo bike είναι εξαιρετικά συνηθισμένη στην Κοπεγχάγη.


 Περίπου 500.000 ευρώ θα δωθούν για το πρόγραμμα. Από αυτά οι 300.000 αφορούν ιδιώτες και οι υπόλοιπες 200.000 επιχειρήσεις και οργανισμούς. Αυτό σημαίνει πως το πρόγραμμα μπορεί να προσφέρει περίπου 500 με 1000 ηλεκτρικά ποδήλατα cargo στο Όσλο. Η συγκεκριμένη ποσότητα δεν πρόκειται να μεταμορφώσει την πόλη σε μια νύχτα αλλά δεν είναι αυτός ο στόχος. Ο στόχος είναι να γίνει περισσότερο γνωστός και αγαπητός στους πολίτες ο συγκεκριμένος τρόπος μετακίνησης ώστε όλο και περισσότεροι να αρχίσουν να το υιοθετούν αντιλαμβανόμενοι τα πλεονεκτήματά του.


Η ιδέα δεν είναι καινούργια για την πόλη καθώς πέρυσι, το Δημοτικό Συμβούλιο ψήφισε την παροχή περίπου 500 ευρώ ανά κάτοικο για την αγορά απλού E-bike καλύπτοντας έτσι περίπου το 20% της τιμής αγοράς. Το Δημοτικό Συμβούλιο έκρινε το μέτρο πετυχημένο καθώς η ανταπόκριση των πολιτών ήταν ιδιαιτέρως θετική και γι’ αυτό αποφάσισαν φέτος να το επεκτείνουν.

Οι αντιδράσεις

Όπως συμβαίνει παντού, δεν αντιμετώπισαν όλοι το μέτρο με ενθουσιασμό και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που δήλωσαν πως είναι κάτι που απευθύνεται μόνο σε “πλούσιους” καθώς εκείνοι μόνο έχουν να συμπληρώσουν τα υπόλοιπα χρήματα που απαιτούνται για την αγορά του cargo e-bike.
Η εφημερίδα Dagbladet το χαρακτήρισ “ό,τι πιο ηλίθιο έχει ανακοινωθεί ποτέ” και μάλιστα έδωσε στοιχεία πως πολίτες απ’ όλη τη Νορβηγία κάνουν αιτήσεις χρησιμοποιώντας απλώς συγγενείς που μπορεί να έχουν στο Όλσο. Όπως βλέπετε οι άνθρωποι είναι οι ίδιοι παντού…
Το σημαντικότερο θετικό πάντως του προγράμματος είναι πως από τη μια δείχνει πως η Νορβηγία είναι αποφασισμένη να προωθήσει έναν πιο “πράσινο” τρόπο μετακινήσεων ενώ από την άλλη κάνει σημαντικές προσπάθειες για να κάνει το ποδήλατο πιο δημοφιλές στους πολίτες.
Γιατί είναι αλήθεια πως, όποιος δοκιμάσει να κάνει έστω και μικρές διαδρομές με το ποδήλατο, στη συνέχεια αντιλαμβάνεται πόσο πρακτικός, οικονομικός και ευχάριστος είναι ο συγκεκριμένος τρόπος μεταφοράς σε μια πόλη.

Πηγή: www.mbike.gr

Athanasia Karamerou

Instagram