Ο πρώτος δρόμος στον κόσμο στρωμένος με φωτοβολταϊκά πάνελ λειτουργεί στην Γαλλία





Με το ρυθμό που εξαπλώνεται η εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών συστημάτων, σε λίγα χρόνια κάθε τεχνητή επιφάνεια θα είναι καλυμμένη με αυτά.
Τον Δεκέμβριο του ’16, ο Guardian ανέφερε πως μία μικρή πόλη της βόρειας Γαλλίας, η Tourouvre-au-Perche εγκαινίασε τον πρώτο δρόμο κυκλοφορίας στρωμένο με φωτοβολταϊκά πλαίσια (panels). Ο δρόμος έχει μήκος περίπου 1 χλμ. και η μία λωρίδα είναι εξ’ ολοκλήρου καλυμμένη με αυτά, τα οποία μοιάζουν με μικρά πλακίδια μπάνιου κι έτσι το αποτέλεσμα θυμίζει μια ‘βρώμικη’ εκδοχή του δρόμου από την ταινία ο ‘Μάγος του Οζ’.
Τα panels προστατεύονται από ένα λεπτό στρώμα σιλικόνης για να αποφεύγονται οι καταστροφές από το βάρος των οχημάτων, ειδικά των φορτηγών. Η πόλη έχει 3400 κατοίκους και από τον δρόμο αυτό διέρχονται περίπου 2000 αυτοκίνητα ημερησίως.
Τα εγκαίνια έγιναν από τον υπουργό Περιβάλλοντος της Γαλλίας και από την υποψήφια πρόεδρο Ségolène Royal, η οποία δήλωσε πως εύχεται να κατασκευαστούν στο μέλλον χιλιάδες χιλιόμετρα δρόμων καλυμμένων με φωτοβολταϊκά πλαίσια. Όπως τονίζει ο Guardian, το κομμάτι αυτό της Γαλλίας, η Νορμανδία, δεν είναι γνωστό για την έντονη ηλιοφάνεια, καθώς μόνο 44 μέρες ετησίως δέχεται ικανοποιητική ηλιακή ακτινοβολία. Η Royal και η υπεύθυνη κατασκευάστρια εταιρεία για το έργο, Wattway, ωστόσο ελπίζουν να αποδείξουν μέσα στα επόμενα δύο χρόνια λειτουργίας πως ο δρόμος είναι ικανός να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της πόλης.
Τυπικός καιρό στη περιοχή της Νορμανδίας  (EPA/Christophe Petit-Tesson)

 Το παράδειγμα αυτό δεν είναι το πρώτο παγκοσμίως: η πρωτιά ανήκει στην ολλανδική εταιρεία SolaRoad, η οποία το 2014 κατασκεύασε έναν ποδηλατόδρομο καλυμμένο με panels. Στην περίπτωση αυτή έχουν ήδη αντιμετωπίσει θέματα απόδοσης, καθώς το ποσό που δαπανήθηκε για να παράγονται περίπου 3000 κιλοβατώρες αντιστοιχεί σε αυτό με το οποίο θα αγόραζαν 520000 κιλοβατώρες.
Παρόμοιες ανησυχίες έχουν και στη Γαλλία. Το κόστος κατασκευής του έργου δεν ήταν χαμηλό. Αν και σχετικά μικρής κλίμακας, το έργο στοίχισε γύρω στα 5 εκατομμύρια ευρώ και υπάρχει ο φόβος πως θα αποδειχθεί τελικώς οικονομικά ασύμφορο. Τα φωτοβολταϊκά συστήματα είναι πιο αποδοτικά όταν τοποθετούνται σε γωνία σε σχέση με την ηλιακές ακτίνες και όχι σε οριζόντια θέση. Οπότε είναι πιθανό το κόστος της κατασκευής του δρόμου να αποδειχθεί μεγαλύτερο από την αξία της ενέργειας που παράγεται. “Πρέπει να εξετάσουμε το κόστος, την παραγόμενη ενέργεια και την διάρκεια ζωής της εγκατάστασης”, αναφέρει ο Jean-Louis Bal, πρόεδρος της Ένωσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της Γαλλίας (SER) στον Guardian. “Μέχρι στιγμής δεν έχουμε ασφαλή συμπεράσματα.”
Η Wattway φιλοδοξεί να μειώσει το κόστος και να γίνει αυτή η καινοτόμα πρακτική ενεργειακής αξιοποίησης των οδοστρωμάτων αποδοτική. Πολλά κτίρια σε όλον τον κόσμο καλύπτουν τις οροφές τους με panels, στην προσπάθεια να μειώσουν τα έξοδα τους. Οι νέες εγκαταστάσεις της Apple έχουν παντού τοποθετημένα panels ώστε να καταστήσουν το συγκρότημα ενεργειακά αυτάρκες. Ακόμη, η εταιρεία Tesla του Elon Musk προγραμματίζει να εφοδιάσει τα σπίτια με συστήματα που μοιάζουν με βότσαλα ενώ ήδη άλλα συστήματα τοποθετούνται σε κάδους απορριμμάτων, τέντες, αεροπλάνα. Οπότε, όλα δείχνουν πως δεν είμαστε μακριά από την εποχή όπου τα φωτοβολταϊκά συστήματα θα βρίσκονται παντού, σε όλες τις υποδομές, και με μειωμένο κόστος.

Πηγή: qz.com

Athanasia Karamerou

Instagram