Γαλλία: Παραγωγή ρεύματος από τους αυτοκινητόδρομους


Πρόσφατα, ο Υπουργός Οικολογίας και Ενέργειας της Γαλλίας ανακοίνωσε πως σε 1.000 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου θα τοποθετηθούν ηλιακά πάνελ με σκοπό την παροχή φθηνότερου και οικολογικότερου ρεύματος σε 5 εκατομμύρια ανθρώπους.

Ονομάζεται Wattway και θα δημιουργηθεί από τη Γαλλική εργολαβική εταιρία Colas σε συνεργασία με το Εθνικό Ινστιτούτο Ηλιακής Ενέργειας. Η εταιρία αφιέρωσε τα τελευταία 5 χρόνια στην ανάπτυξη ηλιακών πάνελ τα οποία έχουν μόλις 6,5 χιλιοστά πάχους και είναι αρκετά ανθεκτικά ώστε να αντέχουν σε συνθήκες έντονης κίνησης, χωρίς να σπάνε ή να κάνουν το δρόμο ολισθηρό, όπως ανέφερε ο David Rogers στο Global Construction Review. Επίσης, τα πάνελ έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν απευθείας πάνω στο οδόστρωμα, χωρίς να χρειάζεται κάποια αλλαγή της υπάρχουσας υποδομής, καθιστώντας τα έτσι μια σχετικά οικονομική και ευέλικτη επιλογή.

"Δε χρειάζεται να ξαναφτιάξουμε τους δρόμους" δήλωσε ο Herve Le Bouc πρόεδρος της Colas στο Γαλλικό περιοδικό Les Echoes το 2015. "Το Wattway δοκιμάστηκε επιτυχώς στο Σαμπερί και στη Γκρενόμπλ με 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα (δηλαδή το αντίστοιχο 20 χρόνων μέτριας κίνησης), χωρίς να μετακινηθεί η επιφάνεια των πάνελ".

Τα πάνελ είναι φτιαγμένα από λεπτή ταινία πολυκρυσταλλικής σιλικόνης, επικαλυμένα με ένα στρώμα ρετσίνης που τα κάνει περισσότερο ανθεκτικά και λιγότερο ολισθηρά. Καθώς τα πάνελ είναι τόσο λεπτά, μπορούν να προσαρμοστούν ακόμα και σε διάφορες ανωμαλίες του δρόμου, αναφέρει η Fiona MacDonald στο ScienceAlert. Σύμφωνα με την Colas τα πάνελ είναι ανθεκτικά ακόμη και στα εκχιονιστικά μηχανήματα αρκεί να είναι λίγο πιο προσεκτικά ώστε να μην τα ξηλώσουν. 



Η Γαλλία δεν είναι η πρώτη χώρα που άρχισε να υιοθετεί την ιδέα των ηλιακών πάνελ στους δρόμους. Το Νοέμβριο του 2015, η Ολλανδία τοποθέτησε πάνελ 70 μέτρων σε έναν ποδηλατόδρομο σαν δοκιμή, με σκοπό την περαιτέρω μελλοντίκη αξιοποίηση της ιδέας. Επίσης, ένα ζευγάρι από το Ιντάχο κατάφερε να συγκεντρώσει 2 εκατομμύρια δολάρια μέσω του Kickstarter το 2014 και να υπογράψει διετές συμβόλαιο με την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητόδρομων ώστε να αναπτύξουν το δικό τους ηλιακό δρόμο, όπως γράφει ο Rob Wile στο Fusion. Όμως, αυτή είναι η πρώτη απόπειρα τοποθέτησης των πάνελ απαυθείας πάνω στο υπάρχον οδόστρωμα σε δημόσιους αυτοκινητόδρομους. 

Για πολλούς περιβαλλοντολόγους, η εγκατάσταση ηλιακών πάνελ στους αυτοκινητόδρομους ακούγεται υπέροχη ιδέα. Η Colas αναφέρει πως 20 τετραγωνικά μέτρα του Wattway είναι ικανά να παράγουν αρκετή ενέργεια για ένα νοικοκυριό (εκτός της θέρμανσης), αλλά κάποιοι ερευνητές είναι σκεπτικοί για το αν οι ηλιακοί αυτοκινητόδρομοι καταφέρουν ποτέ να γίνουν αποδοτικοί και οικονομικά συμφέροντες ώστε να μπορέσουν να ανταγωνιστούν τα ηλικά πάνελ στις σκεπές των σπιτιών, γράφει η MacDonald.

Θα είναι δύσκολο για τα φωτοβολταϊκά πάνελ να ανταγωνιστούν την πολύ οικονομικότερη τιμή της ασφάλτου και επίσης τα πάνελ στις σκεπές των σπιτιών είναι έτσι τοποθετημένα ώστε να εκμεταλεύονται στο έπακρο το φως του ήλιου, γράφει ο Andrew Thomson στο The Conversation. Επίσης, προσθέτει, πως αν οι ηλιακοί δρόμοι αποδειχθούν πιο ολισθηροί από ότι οι παραδοσιακοί, τότε τα θέματα ασφαλείας θα καταδικάσουν αυτή την τεχνολογία, ασχέτως της αποδοτικότητάς της σε ενέγεια. 

"Για να είναι οι ηλιακοί αυτοκινητόδρομοι αποδοτικοί, χρειάζεται μια ολοκληρωμένη τεχνολογική αναθεώρηση" γράφει ο Thomson. 

Προς το παρόν, οι Γαλλικές υπηρεσίες θα προχωρήσουν αυτή την άνοιξη στην υλοποίηση του πρότζεκτ, τοποθετώντας τα κομμάτια του Wattway στους δρόμους.

Πηγή: Smithsonianmag.com

Vasilis

Instagram