Το παράδειγμα του Άμστερνταμ: Πόσο καλύτερη μπορεί να γίνει μια πόλη όταν σχεδιάζεται για ανθρώπους κι όχι για αυτοκίνητα


Αναμφισβήτητα, το Άμστερνταμ είναι πρότυπο πόλης φιλικής προς τον πεζό και τον ποδηλάτη, και παράδειγμα προς μίμηση όσον αφορά στην ελαχιστοποίηση της χρήσης αυτοκινήτου.

Κι όμως, το Αμστερνταμ (όπου η μισή κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης γίνεται με ποδήλατα) δεν ήταν πάντα έτσι. Η σημερινή εικόνα της πόλης είναι η απόδειξη ότι ένας καλός αστικός σχεδιασμός μπορεί να καλυτερέψει την καθημερινότητα όχι μόνο των ποδηλατών αλλά όλων των κατοίκων. 

Μιά φορά κι έναν καιρό, το Αμστερνταμ ήταν όπως κάθε άλλη πόλη στα μέσα του 20ου αιώνα. Σχεδιασμένο για αυτοκίνητα, εύκολα προσβάσιμες θέσεις στάθμευσης και αστικούς αυτοκινητόδρομους. Όταν όμως ξέσπασε η πετρελαϊκή κρίση του 1970, η Ολλανδία, για να διευκολύνει τους πολίτες της να εξοικονομήσουν βενζίνη, εφάρμοσε σε όλη την επικράτεια τον Νοέμβριο του 1973, την "Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο". Μιά φορά την εβδομάδα τα 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα της χώρας δεν επιτρεπόταν να κυκλοφορήσουν στους δρόμους, πράγμα που οδήγησε τους κατοίκουν να εφευρίσκουν νέους τρόπους μετακίνησης. Εχουν κυκλοφορήσει φωτογραφίες με άλογα και ποδήλατα στους επαρχιακούς αυτοκινητόδρομους...

Η θετική απήχηση που είχε στους κατοίκους αυτή η εβδομαδιαία εφαρμογή, οδήγησε σε λύσεις πιό μόνιμες. Και ιδού το Άμστερνταμ του σήμερα!

Η Cornelia Dinca, σαν μέρος της διατριβής της στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, ξεκίνησε ένα blog με το όνομα "Sustainable Amsterdam" (Αειφόρο Άμστερνταμ) όπου μπορεί κανείς να βρεί φωτογραφίες των δρόμων του Αμστερνταμ "πρίν και μετά". Δουλεύοντας με τον φωτογράφο Thomas Schlijper και χρησιμοποιώντας εικόνες από τα αρχεία της πόλης, η Dinca μπόρεσε να δημιουργήσει ένα συγκριτικό πίνακα παλιών και σύγχρονων φωτογραφιών για μερικές από τις πιο εντυπωσιακές σχεδιαστικά αστικές μεταμορφώσεις.

Έδώ βλέπετε ένα δείγμα ένα δέιγμα από τις φωτογραφίες αυτές, όπου η αλλαγή φαίνεται εντυπωσιακή. Το αξιοσημείωτο είναι ότι η αλλαγή δεν αφορά μόνο την δημιουργία ποδηλατικής ζώνης με διαγράμμιση, αλλά και τη φύτευση δέντρων, την κατασκευή πάγκων, πάρκων, συντριβανιών και χώρων για φαγητό. Το σύνολο αυτών των μικρών αλλαγών κάνει τον ίδιο τον δρόμο προορισμό κι όχι απλά πέρασμα προς κάποια κατεύθυνση.










Πηγή: Gizmodo.com

Vasilis

Instagram