Τα πρωτοπόρα mini bus που έσπειραν δαιμόνια στα Τρίκαλα

H ιαπωνική Denso, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές συστημάτων ρομποτικής και τεχνολογίας για αυτοκίνητα παγκοσμίως, έχει ζητήσει από την ελληνική ομάδα του CityMobil2 στα Τρίκαλα τεχνογνωσία για ένα αντίστοιχο πρότζεκτ που ετοιμάζουν σε ένα νησάκι του Ειρηνικού!


Το φουτουριστικό χωρίς οδηγό ηλεκτροκίνητο όχημα που από τα τέλη του περασμένου Αυγούστου διασχίζει τον αστικό ιστό της πόληςτων Τρικάλων έγινε πρωτοσέλιδο στην Κίνα, στον Καναδά, στο Κατάρ, στη Βρετανία, ακόμη και στο Πακιστάν, απασχολώντας κορυφαίες εκπομπές διεθνών τηλεοπτικών μέσων.

Στη χώρα μας, όμως, το τελευταίο διάστημα τη δημοσιότητα μονοπωλούν οι αντιδράσεις που συναντά το ερευνητικό πρόγραμμα του αυτοματοποιημένου mini bus από αντιμνημονιακά κινήματα και πολίτες των Τρικάλων, καθώς ρίχνουν μια καινοτομία παγκόσμιας εμβέλειας στην πυρά, θεωρώντας ότι υπονομεύει θέσεις εργασίας και προετοιμάζει τα οχήματα του μέλλοντος που θα εξαφανίσουν τους οδηγούς. «Εχουμε μαζέψει εκατοντάδες υπογραφές κατά του πειράματος της ηλεκτροκίνησης οχήματος, που θα μαζικοποιηθούν τις επόμενες μέρες, όταν το κίνημά μας (το Μέτωπο Λαού) θα βγει στα μαγαζιά και τους δρόμους. Το 90% της πόλης είναι ενάντια σε αυτό το αμφιλεγόμενο σχέδιο που δεν εξυπηρετεί την πόλη, μας δίνει πρόσκαιρη φήμη και εντείνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα», εξηγεί στο «business stories» ο κ. Χρήστος Σταμόπουλος, μέλος πλέον της Λαϊκής Ενότητας του κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος μεταπήδησε στον νεοσύστατο πολιτικό φορέα από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Σταμόπουλος, νομικός στο επάγγελμα, πρωτοστατεί από το 2010 σε κινητοποιήσεις κατά των διοδίων, των πλειστηριασμών και τώρα κατά του ερευνητικού προγράμματος που έχει ξεκινήσει η e-Τrikala, η Αναπτυξιακή Εταιρεία των Τρικάλων. «Αν ήθελαν να το δοκιμάσουν, ας το έκαναν εκτός της πόλης, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που το εφάρμοσαν περιαστικά», σημειώνει.

Από το 2004
Η θεσσαλική πόλη πρωτοπορεί από το 2004 στον τομέα της ψηφιακής καινοτομίας, παρέχοντας μέσω της αναπτυξιακής εταιρείας της προηγμένες ευρυζωνικές υπηρεσίες που στόχο έχουν τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και την παροχή προηγμένων υπηρεσιών σε απομακρυσμένες περιοχές.

Το μεγάλο άλμα, όμως, έγινε με τη συμμετοχή της εταιρείας του Δήμου Τρικκαίων στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα CityMobil2, το οποίο στοχεύει στην προώθηση αυτοματοποιημένων συστημάτων οδικών μεταφορών σε αστικές περιοχές με την υποστήριξη του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Πόσο σημαντικό είναι όμως το εγχείρημα του Δήμου Τρικκαίων για τη χώρα μας και τη διεθνή αγορά μεταφορών; «Αυτή τη στιγμή υπάρχει τρομερό ενδιαφέρον σε παγκόσμιο επίπεδο σε θέματα αυτοματοποίησης και πολλές χώρες κινούνται ήδη προς την κατεύθυνση των μαζικών δοκιμών τους. Τα συστήματα αυτά αναμένεται να φέρουν επανάσταση σε θέματα ασφάλειας μεταφορών, αποφυγής ατυχημάτων, βελτιστοποίησης των μεταφορών (μείωση κίνησης και προβλημάτων), ενώ σε συνδυασμό με άλλες τεχνολογίες όπως η ηλεκτροκίνηση μπορούν να μειώσουν σημαντικά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος που προκαλείται λόγω του μεταφορικού έργου.

Ταυτόχρονα, αναμένεται ότι θα βελτιώσουν σημαντικά τις μετακινήσεις των ανθρώπων τρίτης ηλικίας αλλά και των συμπολιτών μας με κινητικά προβλήματα», δηλώνει ο δρ Αγγελος Αμδίτης, ερευνητής στο ΕΠΙΣΕΥ του ΕΜΠ. Οπως σημειώνει ο ίδιος, αν και βραχυπρόθεσμα υπάρχουν ανησυχίες για μείωση θέσεων εργασίας (π.χ. οδηγών), στην πράξη και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση των θέσεων σε πολλούς τομείς απασχόλησης, όπως απομακρυσμένοι οδηγοί, αναβάθμιση φαναριών, ανασυγκρότηση οδικού δικτύου στη διαδρομή, τεχνική συντήρηση κ.τ.λ.

Ξεκινούν τα επιβατικά δρομολόγια
Σε λίγες μέρες το όχημα χωρίς οδηγό θα αρχίσει να μεταφέρει και επιβάτες για να ξεκινήσει την πλήρη πιλοτική λειτουργία του, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016. Ωστόσο είναι φανερό ότι στόχος δεν είναι να υπηρετήσει τις μετακινήσεις, αφού οι ταχύτητες που αναπτύσσει είναι πολύ χαμηλές (έως 25 χιλιόμετρα) και τα δρομολόγια μικρά. Σε επίπεδο πρωτοπορίας και διαφήμισης, όμως, προσφέρει τα μέγιστα. Είναι μια νέα και πρωτοποριακή τεχνολογία που υιοθετεί για πρώτη φορά παγκοσμίως ένας ελληνικός δήμος, δίνοντας στη χώρα μας την ευκαιρία να προβληθεί εκτός συνόρων για κάτι διαφορετικό από τα επώδυνα μέτρα των μνημονίων. Η πρωτοπορία έγκειται στο γεγονός ότι το σύστημα του αυτοματοποιημένου οχήματος δοκιμάζεται για πρώτη φορά μέσα στον αστικό ιστό. Στις άλλες πέντε πόλεις της Ευρώπης που επελέγησαν για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα, όπως η Λωζάνη στην Ελβετία και η Βάνταα στη Φινλανδία, υλοποιήθηκε μέσα σε πάρκα ή έξω από το κέντρο των πόλεων, όπου θα πρέπει να συνυπάρξει με την καθημερινότητα, πράγμα διόλου απλό.

Το πρόγραμμα CityMobil2 (Cities Demonstrating Cybernetic Mobility) περιλαμβάνει έναν στόλο έξι mini bus 9 έως 11 θέσεων, τα οποία θα διανύουν καθημερινά απόσταση 2,5 χιλιομέτρων μέσα στην πόλη από τις 10.00 το πρωί έως τις 14.00 και το απόγευμα από τις 6.00 έως τις 20.00. Οπως αναφέρει ο κ. Χάρης Καλλιάρας από την ομάδα της αναπτυξιακής εταιρείας που τρέχει το πρόγραμμα, δεν έχουν παραληφθεί ακόμη όλα τα οχήματα μέχρι να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και να ρυθμιστούν οι παράμετροι της επικοινωνίας με το ασύρματο δίκτυο μέσω του οποίου θα γίνεται η τηλεπαρακολούθηση των οχημάτων από το κέντρο ελέγχου.

Εκεί θα βρίσκεται ο υπεύθυνος παρακολούθησης και θα εποπτεύει συνολικά τη λειτουργία του συστήματος, έχοντας τις ίδιες υποχρεώσεις που θα είχε σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΟΚ εάν ήταν ένας συμβατικός οδηγός. Παράλληλα, θα υποχρεούται να εποπτεύει τη συνολική απόδοση του συστήματος και να το ακινητοποιεί σε περίπτωση βλάβης. Ηδη από τον περασμένο Αύγουστο υπογράφηκε από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη η υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την κυκλοφορία του ηλεκτροκίνητου οχήματος, το οποίο σημειωτέον έχει περάσει από ΚΤΕΟ και έχει πάρει κανονικές πινακίδες κυκλοφορίας. Με τη λήξη του προγράμματος οι ερευνητές θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν τα στοιχεία που έχουν συλλέξει, να τα επεξεργαστούν και να καταλήξουν σε συμπεράσματα σχετικά με το πόσο ρεαλιστική μπορεί να είναι η κίνηση οχημάτων χωρίς οδηγό εντός του αστικού ιστού.

Πώς δουλεύει το CityMobil2
To ηλεκτροκίνητο όχημα είναι ένα ηλεκτρικό λεωφορείο που λειτουργεί με 12 μπαταρίες που τροφοδοτούν τον ηλεκτρικό κινητήρα του και κινείται σε δικό του λεωφορειόδρομο δίπλα σε οχήματα και πεζούς, σε ειδικές υποδομές που σχεδιάστηκαν στην πόλη για τις ανάγκες του έργου. Δεν κάνει θόρυβο, δεν εκπέμπει ρύπους και ακολουθεί πιστά τη διαδρομή που έχει χαρτογραφηθεί στο GPS που διαθέτει, ενώ με το λέιζερ ασφαλείας εντοπίζει οποιοδήποτε αντικείμενο ή άνθρωπο που τυχόν θα βρεθεί μπροστά του και αμέσως ακινητοποιείται. Συνολικά, έξι είναι τα mini bus χωρίς οδηγό που κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης των Τρικάλων. Στο κάθε όχημα έχουν εγκατασταθεί επίσης τέσσερις κάμερες για την πλήρη κάλυψη της ορατότητας του υπευθύνου παρακολούθησής τους.

Οι κάμερες είναι τοποθετημένες στο όχημα με τέτοιον τρόπο ώστε ο υπεύθυνος στο κέντρο ελέγχου να έχει πεδίο ορατότητας όμοιο με αυτό που έχει ένας οδηγός. Τα επίσημα εγκαίνια αναμένεται να γίνουν στις 11 Νοεμβρίου και η πόλη των Τρικάλων προετοιμάζεται να υποδεχτεί με κάθε επισημότητα τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα οποία παρά την γκρίνια που επικρατεί ο κόσμος δείχνει να έχει αγκαλιάσει με διάθεση χιούμορ. Τα «γκαβά λεωφορεία», όπως αποκαλούν χαριτολογώντας οι Τρικαλινοί την ατραξιόν της πόλης, αποδεικνύουν ότι τα Τρίκαλα δεν βραβεύτηκαν τυχαία το 2009 ως μία από τις «έξυπνες» πόλεις του κόσμου.
Πηγή: newmoney

fixAthens

Instagram