Έξι μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις σχεδιάζουν να απεξαρτηθούν από τα αυτοκίνητα


Τα σχέδια μερικής απαγόρευσης των ΙΧ αυτοκινήτων στο κέντρο αυξάνονται και πληθύνονται στις μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις. Από την αρχή του 2014 και μόνο, τουλάχιστον 6 πόλεις έχουν ανακοινώσει φιλόδοξους στόχους να παραχωρήσουν μέρος του κεντρικού τομέα τους στους πεζούς, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση που προκαλείται από τα αυτοκίνητα, αλλά και η ατμοσφαιρική ρύπανση κατ' επέκταση.

Όσλο
Η νορβηγική πρωτεύουσα μόλις πρόσφατα αποφάσισε ως το 2019 να έχει απαγορεύσει τη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων στο κέντρο της. Παρόλο που οι λεπτομέρειες υλοποίησης του σχεδίου είναι υπό επεξεργασία, είναι προφανές πως η πόλη θα εμπλουτίσει το ποδηλατικό της δίκτυο και θα δώσει τεράστια ώθηση στα μαζικά μέσα μεταφοράς. Από την πλευρά τους, οι εμπορικές επιχειρήσεις ανησυχούν με το μέτρο, μολονότι στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι οι μη-οδηγοί ψωνίζουν εξ ίσου, αν όχι περισσότερο, από τους οδηγούς που παρκάρουν για να ψωνίσουν στα γρήγορα.

Μιλάνο
Ακόμη και σε μια πόλη, όπως το Μιλάνο, που έχει αποτελεσματικά επιβάλει κυρώσεις στους οδηγούς για την κυκλοφοριακή συμφόρηση που προκαλούν, το να τολμά ο αντιδήμαρχος να ανακοινώνει "ολοκληρωτική πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου", θέλει τόλμη ! Το χρονοδιάγραμμα δεν είναι ακόμη γνωστό, αλλά το σχέδιο σε γενικές γραμμές προβλέπει την ένωση της Piazza della Scala με τις δυο άλλες κεντρικές ζώνες πεζών, και σταδιακή επέκταση προς άλλες περιοχές της πόλης. Αυτές οι αλλαγές, μαζί με απαγορευτικά μέτρα για τα αυτοκίνητα στο Navigli και την Piazza Missori, προδιαγράφουν ένα μέλλον όπου οι πεζοί της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Ιταλίας θα έχουν προτεραιότητα.


Δουβλίνο
Το καλοκαίρι του 2015, η ιρλανδική πρωτεύουσα κατέθεσε σχέδιο προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ με στόχο να απομακρυνθούν μερικώς τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης, με καταληκτική ημερομηνία άμεσης υλοποίησης το 2017! Υπήρξαν ποικίλες αντιδράσεις, από έντονες ανησυχίες εκ μέρους των εμπόρων, μέχρι έντονα ενθουσιώδεις δηλώσεις, όπως αυτή του Davin O'Dwyer, στην εφημερίδα Irish Times: "Επιτέλους, οι πεζοί και οι ποδηλάτες δεν θα νιώθουμε πρωταγωνιστές σε παιχνίδια real-life, παίζοντας τη ζωή μας κορώνα-γράμματα κάθε φορά που πάμε να περάσουμε απέναντι σε κεντρικό δρόμο". Το Δουβλίνο, ελπίζει να πετύχει το στόχο του, που είναι 4 στους 5 πολίτες που θα κατεβαίνουν στο κέντρο να χρησιμοποιούν μαζικά μέσα μεταφοράς (55%), ποδήλατο (15%) ή τα ποδαράκια τους (10%), έναντι ενός μόνο που θα παίρνει το αυτοκίνητό του.

Παρίσι
Οι Παριζιάνοι είναι εξοικειωμένοι με τις ρυθμίσεις για τον περιορισμό των αυτοκινήτων στο κέντρο. Την άνοιξη του 2014, η γαλλική πρωτεύουσα απαγόρευσε τα μονά για μία μόνο μέρα, με αξιοσημείωτη πτώση κυκλοφοριακής συμφόρησης και ρύπανσης. Άλλη μια τέτοια μέρα χωρίς αυτοκίνητα, φέτος το φθινόπωρο, στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, σύμφωνα με δηλώσεις της Δημάρχου Anne Hidalgo, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από βίντεο που έχουν τραβηχτεί ακριβώς πριν την εφαρμογή του μέτρου, και μετά από αυτήν. Η νέα μόδα θα συνεχιστεί απ' ότι φαίνεται, και ακούγεται πως η δεξιά όχθη του Σηκουάνα θα έχει πεζοδρομηθεί ως τις αρχές καλοκαιριού του 2016.

Μαδρίτη
Η Μαδρίτη έχει υιοθετήσει ένα σχέδιο από τα πιο δυναμικά στον κόσμο για να απομακρύνει τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης. Το 2015, η ισπανική πρωτεύουσα άρχισε να μοιράζει κλήσεις σε οδηγούς που δεν είναι κάτοικοι του κέντρου ή που δεν έχουν εξασφαλίσει παρκάρισμα σε νόμιμη θέση. Το μέτρο είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί κατά το ήμισυ η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, ενώ η τότε Δήμαρχος Ana Botella δήλωνε πως ελπίζει να προχωρήσει η πεζοδρόμηση ακόμη μεγαλύτερου μέρους της πόλης με ρυθμίσεις που εμπίπτουν στο γενικότερο σχέδιο της πρωτεύουσας να δώσει προτεραιότητα στους πεζούς.

Βρυξέλλες
Η κυκλοφορία των αυτοκινήτων αποτελεί μεγάλο πρόβλημα στη βέλγικη πρωτεύουσα. Παρόλαυτά, στις αρχές του 2014, ανακοίνωσε σχέδιο πεζοδρόμησης τεσσάρων λωρίδων δρόμου, γεγονός που πυροδότησε την αντίδραση όχι μόνο των επιχειρήσεων αλλά και εκπροσώπων πεζών και ποδηλατών. Εκφράζονται φόβοι πως τα αυτοκίνητα δεν θα μειωθούν υπέρ της χρήσης άλλων μέσων μεταφοράς, απλά θα μετατοπιστεί η κυκλοφορία τους εκτός κέντρου.
Επί του παρόντος, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο απαλλαγής από το αυτοκίνητο δεν φαίνεται πολύ πρακτικό, αλλά και μόνο που είναι ορατό στο εγγύς μέλλον, αποδεικνύει πόσο έχει προχωρήσει η διαδικασία σε πολλές πόλεις της Ευρώπης.

fixAthens

Instagram