Το παράδειγμα της Κοπεγχάγης: 10 κανόνες για μια πόλη, πιο φιλική στους πεζούς.

 
Η Κοπεγχάγη είναι μία από τις πιο φιλικές στους πεζούς, πόλεις στον κόσμο. Ένα πρόσφατο τεύχος του περιοδικού «Metropolis” κάνει λόγο για την Κοπεγχάγη και το ταχέως αναπτυσσόμενο δίκτυο πεζοδρόμων της. Αν και ευλογημένη με ορισμένα κληρονομημένα χαρακτηριστικά - όπως έναν μεσαιωνικό αστικό ιστό με στενούς δρόμους- η πόλη έχει εργαστεί σταθερά για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του δρόμου. Στα 40 χρόνια που πέρασαν, από τότε που ο κεντρικότερος δρόμος της πόλης μετατράπηκε σε μια λεωφόρο πεζών, οι σχεδιαστές της πόλης έχουν κάνει πολλά μικρά βήματα για να μετατρέψουν την πόλη από φιλική στο αυτοκίνητο, σε μια πόλη, φιλική προς τους ανθρώπους και τους πεζούς. « Στην Κοπεγχάγη, έχουμε καινοτομήσει, ακολουθώντας μια μέθοδο συστηματικής μελέτης και καταγραφής της ανθρώπινης συμπεριφοράς στην πόλη», λέει ο Jan Gehl, ένας Δανός αρχιτέκτονας και συν-συγγραφέας της μελέτης «Public Spaces- Public Life” . Mια μελέτη σχετικά με το τι κάνει τους αστικούς χώρους της πόλης, να δουλεύουν. Μετά από είκοσι χρόνια έρευνας, ήταν σε θέση να αποδείξει ότι τα μέτρα που πάρθηκαν στην Κοπεγχάγη, έχουν δημιουργήσει τέσσερις φορές περισσότερη δημόσια ζωή.  Παρακάτω, είναι οι κανόνες/ βήματα του προγράμματος που εφαρμόστηκε στην Κοπεγχάγη για μια πιο φιλική προς τους πεζούς, πόλη:

10 κανόνες για μια πόλη, πιο φιλική στους πεζούς

1. Μετατροπή Δρόμων σε Πεζόδρομους
Η πόλη μετέτρεψε ένα παραδοσιακό κεντρικό δρόμο της, την οδό Stroget, σε πεζόδρομο, το 1962. Κατά τις επόμενες δεκαετίες προστέθηκαν σταδιακά περισσότεροι πεζόδρομοι, συνδέοντάς τους με δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, όπου ποδηλάτες και πεζοί έχουν προτεραιότητα σε σχέση με τα τροχοφόρα , τα οποία επιτρέπονται μόνο με χαμηλές ταχύτητες.

2. Σταδιακή Μείωση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης.
Για να διατηρήσει σταθερό τον κυκλοφοριακό φόρτο, η πόλη μείωσε τον αριθμό των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης με την κατάργηση θέσεων στάθμευσης σε ποσοστό 2-3 τοις εκατό ανά έτος. Μεταξύ 1986 και 1996 η πόλη κατήργησε, περίπου 600 θέσεις στάθμευσης.

3. Μετατροπή ανοικτών χώρων θέσεων στάθμευσης σε δημόσιους χώρους, πλατείες και πάρκα.
Η κίνηση της δημιουργίας πεζοδρόμων , ελευθέρωσε ανοικτούς χώρους στάθμευσης (κενά οικόπεδα), επιτρέποντας στην πόλη, να τους μετατρέψει σε δημόσιες πλατείες.

4. Πυκνή και Χαμηλή Κλίμακα.
Χαμηλά σε ύψος κτίρια και πυκνοδομημένα, επιτρέπουν στις αέριες μάζες να περάσουν από πάνω τους, κάνοντας το κλίμα στο κέντρο της πόλης πιο ήπιο και λιγότερο θυελλώδες σε σχέση με το υπόλοιπο κομμάτι της Κοπεγχάγης.

5. Σεβασμός στην Ανθρώπινη Κλίμακα.
Η ταπεινή και ανθρώπινη κλίμακα του ιστού της πόλης, κάνουν το περπάτημα μια ευχάριστη εμπειρία. Τα ιστορικά της κτίρια, με τα πλατύσκαλά , τα στέγαστρά και τις πόρτες τους, παρέχουν στους ανθρώπους αυτοσχέδιες θέσεις (τόπους) για να σταθούν, να καθίσουν, να συνομιλήσουν.

6. Κατοίκηση του Κέντρου.
Περισσότεροι από 6.800 κάτοικοι ζουν σήμερα στο κέντρο της πόλης. Έχουν εξαλείψει την εξάρτησή τους από τα αυτοκίνητα, και το βράδυ τα φωτισμένα παράθυρα τους, δίνουν στους πεζούς- επισκέπτες , ένα αίσθημα ασφάλειας.

7. Ενθάρρυνση στη Φοιτητική Διαμονή
Οι φοιτητές που μετακινούνται στις σχολές με ποδήλατα, δεν προσθέτουν στον κυκλοφοριακό φόρτο. Αντίθετα, η ενεργή παρουσία τους μέρα και νύχτα, ζωντανεύει την πόλη.

8. Προσαρμογή του Αστικού Τοπίου στην αλλαγή των Εποχών
Υπαίθρια καφέ, πλατείες, και καλλιτέχνες του δρόμου προσελκύουν χιλιάδες το καλοκαίρι. Παγοδρόμια, θερμαινόμενα παγκάκια, και υπαίθριες σόμπες, στις γωνίες των δρόμων κάνουν τους χειμώνες στο κέντρο της πόλης, ευχάριστους.

9. Προώθηση της ποδηλασίας ως ένα σημαντικό μέσο μεταφοράς.
Η πόλη δημιούργησε νέο δίχτυο ποδηλατοδρόμων και επεκτάθηκαν οι υπάρχοντες. Δημιουργήθηκαν διαβάσεις ποδηλάτων εκεί όπου καταργήθηκαν θέσεις στάθμευσης, κοντά στις διασταυρώσεις. Επί του παρόντος, το 34 τοις εκατό των κατοίκων της Κοπεγχάγης που εργάζονται στο κέντρο, χρησιμοποιούν ποδήλατο για να πάνε στην εργασία τους.

10. Διάθεση Ποδηλάτων.
Η πόλη εισήγαγε το σύστημα City Bike, το 1995, η οποία επιτρέπει σε οποιονδήποτε να δανειστεί ένα ποδήλατο από συγκεκριμένα σημεία γύρω από την πόλη, με ένα μικρό αντίτιμο. Όταν τελειώσουν με τη χρήση του ποδήλατου, τα αφήνουν απλά σε ένα από τα 110 σημεία διάθεσης ποδηλάτων που βρίσκονται γύρω από το κέντρο της πόλης και τα χρήματά τους επιστρέφονται.



fixAthens

Instagram